Friday, 30 December 2011

2012..S T A M..

2012 I'm coming.... Azam? Tahun ni ana lebih menumpukan kpd ibadah ana..ana fikir adalah lebih baik jika ana cuba utk sempurnakan ibadah ana sendiri..itulah yg lebih baik..kerana bg ana perwatakan seseorg itu adlh berdasarkan ibadahnya..tamsilnya..jika kita berazam hendak jd baik..maknanya dr segi akhlak kita mesti jg,dr segi ibadahnya kita harus titik beratkan terlalu byk sebenarnya..Jadi ana fikir ibadah itu sendiri mencerminkan seseorang..Seperti dlm solat juga.Sesungguhnya solat itu mencegah kita dr melakukan kemungkaran..ana harap ana dpt menyempunakan lg ibadah ana..kalau boleh ana akan cuba perbaiki kelemahan dan kekurangan yg ada..agar ana dpt lkukan ibadah lebih baik dan sempurna.. Harap2 muslim diluar sana juga akan terus berusaha utk perbaiki ibadah kita..terutamanya SOLAT..Insyaallah..


Insyaallah..ana akan bt sehabis baik utk STAM nti..doa2 kan lah ana dpt bt yg terbaik..kerana inilah harapan ana..Tapi x lupa jg bt shbt2 ana..agar mereka juga dpt bt yg terbaik utk STAM nti..Semestinya kita student Smataf mampu bt yg terbaik..yup betul tu..:)
Tiada apa yg di dunia ini mustahil utk kita lakukan..cuma kita sendiri yg jadikan ianya menjadi mustahil..
Ingat segala-galanya bermula dr Allah..minta sahajalah kpdnya..Agar kita dipermudahkan urusan aamin..
"be the best, beat the rest" ..:) Good Luck !

Alhamdulillah..

Syukur kepada Allah kerana akhirnya urusan ana kian selesai..Alhamdulillah..Syukur kerana urusan ana dipermudahkan Allah..

"Moga2 ummi dan abi juga dipermudahkan urusan mereka..aamin..:) Hari ni best sgt sbb ana dpt bt sesuatu yg blh hilangkan kebosanan ana..yelah hari2 dok terperap dlm rumah..boring jugak kan..Rindu pulak dekat kawan2..apa agaknya khabar mereka kan.mg2 kita dpt berjumpa di kulliah nti,,insyaallah..
Dan harap2 waktu STAM nti ana dpt buat yg terbaik..Insyaallah..Allahumma Yassir Wala Tu'assir..:) "

Monday, 26 December 2011

My Biggest Wish...:)

Assalamualaikum wkt..
Tiba-tiba pula hati ini terdetik utk menyampaikan hasrat ku di blog ini.. Tiada kata yang dapat ku gambarkan. apabila diri ini sendiri dpt gembirakan ummi dan abi dgn kejayaan ku.. Mungkin buat masa ini aku hanya perlu berserah segala-galanya kepada allah.. Kerana sebelum keputusan SPM keluar..aku hanya perlu berharap dan bertawakkal kpd allah.. Bersabarlah adi..Insyaallah..
Kata-kata ini pernah kau lemparkan bagi menyedarkan dirimu.. Di saat kau kelukaan hayatilah ayat ini agar kau  sentiasa tenang..
" Janganlah kau bersedih wahai diriku.. Bersenang-senanglah dgn kejayaan mereka dahulu.. Insyaallah kejayaan mu pasti akan menyusul di kemudian hari.. Bersabarlah..hanya waktu sahaja yang akan menentukannya..  :) Berdoalah kpd allah mg2 urusan mu dipermudahkan.. Aaminn. "

Thursday, 22 December 2011

Ukhwah Till Jannah..:)

Ukhwah Till Jannah ? Insyaallah..



A Friend Like You
A friend like you is like no other friend
A friend like you is a friend i dont regret meeting 
A friend like you is like a friend i cant scream at or fight with
A friend like you is like having no worries in my life
A friend like you is a friend that i dont want to lose
A friend like you is like being in comfort all day
A friend like you is a friend i always wanted
A friend like you is awesomly awesome
A friend like you is random and funny
A friend like you is a friend that i love to death and i will never let go
A friend like you is a friend i can tell all my secrets to
A friend like you..
A friend like you is like the little sister ive always wanted
A friend that i can go to to tell them whats wrong
A friend like you is like having no dark days because you brighten them up
A friend like you is a friend that opens up my eyes and helps me avoid bad things
A friend like you is a type of friend that laughs at dumb things i say or do
A friend like you is a friend i am proud to call my best friend...

Wednesday, 21 December 2011

13 Disenber 2011 ..:)

13 Disenber 2011.. merupakan tarikh yang cukup bermakna buat.. Jika di pahat dipokok agak-agaknya adakah ukiran itu akan kekal? adakah ukiran itu masih sama bentuknya tanpa diusik? adakah ukiran itu masih utuh di situ? em...tepuk dada tanya selera..:)
Sebenarnya tarikh itu merupakan tarikh dimana kami batch form 5 terpaksa berpisah utk mencari haluan masing-masing..terasa pahit dan susah utk melepaskan persahabatan ini namun... aku percaya dengan kuasa tuhan yang akan mempertemukan kami kembali pada suatu hari nanti..insyaallah..
mungkin kenangan kami sewaktu kami bersama tidak banyak, namun berbekalkan kenangan yang sikit inilah kami akan lebih menghargai dan terus terpahat dalam ingatan kami..moga2 persahabatan ini terus kekal hingga ke syurga..


Moga kalian terus cemerlang di dunia mahupun di akhirat..Insyaallah panjang umur kita akan bertemu lagi.. Perpisahan ini bukanlah perpisahan utk selama-lamanya tapi....menjadi pertemuan kita yang selanjutnya..Friend till Jannah..insyaallah..:)

Saturday, 26 November 2011

Salam Ma'al Hijrah 1433



Pengertian AWAL MUHARRAM 
MUHARRAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Peristiwa-peristiwa penting :
~ 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah. 
~ 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran. 

Pada 10 Muharam juga telah berlaku :
~ Nabi Adam bertaubat kepada Allah. 
~ Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit. 
~ Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan. 
~ Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud. 
~ Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa. 
~ Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara. 
~ Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah. 
~ Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya. 
~ Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam. 
~ Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun. 
~ Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah. 
~ Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar. 
~ Hari pertama Allah menciptakan alam. 
~ Hari Pertama Allah menurunkan rahmat. 
~ Hari pertama Allah menurunkan hujan. 
~ Allah menjadikan 'Arasy. 
~ Allah menjadikan Luh Mahfuz. 
~ Allah menjadikan alam. 
~ Allah menjadikan Malaikat Jibril. 
~ Nabi Isa diangkat ke langit. 

Doa Akhir Tahun 
Doa Akhir Tahun dibaca 3x pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun" 

Barangsiapa yang membaca doa awal tahun pula, insya Allah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut

Wednesday, 12 October 2011

Assalamulaikum wkt..First n foremost,i would like to express my grateful thanks to the Most Merciful and Most Gracious Allah SWT for giving a chance for me to continue this live..Every seconds i breath,  my heart beat like what it wants..I'm never think that 1 day,my last breath will come....the day will come..

Ummi, thanks for born me to this world.to let me knowand learn somethings in this world.. Until my last breath , you r the one i love so much.. doesn't one can be change with your love for me.. May allah bless you..:)

Thursday, 15 September 2011

59 Days for SPM 2011..

Assalamualikum wkt.. salam ukhwah fillah buat kesemuanya.. insyaallah ana tahun ni beserta batch tahun ana 2011 akan menduduki peperiksaan SPM. Disini ana minta agar rakan2 disana akan mendoakan ana dan kwn2 agar mumtaz dalam peperiksaan tahun ini..Insyallah berbekalkan kesihatan dan kudrat yg baik dari Allah SWT ana juga akan sentiasa mendoakan kesejahteraan kita bersama lebih2 lagi kita sebagai umat islam (umat yg terbaik).

Wednesday, 7 September 2011

Penawar Bagi Pelbagai Penyakit...


Al-Hakim, Abu Ya'la, Ibn Abi Hatim ,Ibn Sunni dan al-Tirmizi meriwayatkan drpd Ibn Mas'ud bahawa beliau telah membacakn ayat-ayat ini ke telinga seorang yg sakit, lalu sembuhlah dia. Nabi S.A.W telah bertanya kpdnya : "Apakah yg dibacanya itu?." Beliau menjawab : "Ayat-ayat terakhir surah Al-Mi'minun." Nabi bersabda :"Demi tuhan yg nyawaku berada pd tgn-Nya, jk dibaca oleh seseorang kamu dgn yakin kpd gunung nescaya akan pecah gunung itu." (al-Durrul Manthur, Tafsir ayat 115-118 surah al-Mu'minun)
 (buku 101 Doa para Nabi &r rasul dlm al-quran khasiat & kafiat beramal)

Thursday, 25 August 2011

Selamat HARI raya MAAF zahir & Batin

Buat S M A T A F I A N S......

" Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin" kpd  Guru2 , Rakan2 , Teman seperjuangan dan bg yg mgenali saya, Mohon ampun dipinta dari hujung kaki hingga hujung rambut.. Segala salah dan silap, terlanjur kata harap dimaafkan.. Moga kita sentiasa dalam Rahmat-NYA senantiasa...
Aminn..


Monday, 22 August 2011

Trivia: Tidakkah hebat jika kita pd hari ini......

Tidakkah hebat kita jika pada hari ini kurang pandai.. tapi sebelum sy bg tahu knp, sy harap pembaca tidak akn salah faham tentangnya..Di sini apa yg sy maksudkan ialah jika pd hari ini kita kurang pandai seperti dari hari yg biasa, jgn berputus asa.. Fikirkan apa yg perlu dilakukn utk mgtasinya..Walauapapun cara yg diambil hendaklh dlkukan dgn penuh ikhlas. Tidak memberi apa2 pun hasil jk kita mlkukannya dgn gopoh-gapah dan penuh dgn dengki..
Apa yg sy belajar dari pengalaman sy pd hari ini,ialah jk sy hendak mgenggam kjayaan sy perlu sabar, meskipun kekadang hati ini penuh dgn dengki trhdp kwn yg lebih bijak dari diri kita.. Sudah mjd lumrah jk kita jg menyimpan hasrat utk berjya dan mjd org yg hebat seterusnya ingin mencapai keredhaan Allah semata-mata itulah yg paling utama..
Juga tip utk berjaya, jgn sesekali prnh tinggal kerja sekolah yg dberikan agar tidak bergunung jadinya. Sudah hutang sendiri mau ingat la.. Peringatan ini sy tujukn kpd diri sy yg terutamanya yg sering leka dan kekadang tu terlupa bahawa Allah lah yg menentukan segala-galanya.Kita hanya merancang Allah yg menentukan sgalanya setelah kita berusaha dan bertawakkal kpd_Nya.. iyyaka walyaks!

Sunday, 21 August 2011

Aurat Seorang Wanita...


Aurat Wanita Muslimah Menurut SyarakPDFPrintE-mail
Selasa, 24 Mac 2009 14:34
201Share
Pembahasan tentang masalah aurat wanita Islam tidak pernah sunyi dari
diperkatakan. Malangnya, apa yang mendukacitakan adalah
 sering kali penjelasan tentangnya tidak berlandaskan nas yang sahih
sebaliknya hanyalah takwilan yang dilatari hawa nafsu serta kebencian
 kepada sumber yang qat’ie. Sebahagian kaum Muslimah yang telah
 dirasuk pemikiran kufur turut mempertikaikan kewajaran pemakaian tudung yang
 juga dipanggil ‘hijab’ dengan menganggap menutup kepala sebagai menutup akal.
 Contoh golongan ini adalah seperti Pengurus Program Sisters In Islam (SIS),
 Norhayati Kaprawi dalam sesi dialog Islam Liberal di Hotel Selesa, Pasir Gudang
yang berkata bahawa pakaian taqwa itu lebih baik dari menutup aurat.

Ada juga yang beranggapan menutup aurat adalah penyebab kemunduran umat Islam.
Ahmad Reda yang merupakan penyeru agar ditumbangkan sistem pemerintahan Islam
 di Turki menganggap bahawa selagi lelaki dan wanita Turki tidak bercampur bebas dan
 membuka hijabnya maka tiada kedaulatan undang-undang dan kebebasan di Turki
 [Rujuk al-Ittijah al-Wataniah fi al-Adab al-Mu’sir, Jil. 2, ms273). Manakala
Taha Husin dari Mesir menyatakan dalam bukunya ‘Mustaqbal al-Thaqafah fi Misr’:
 “Kita mesti mengikut jejak langkah orang-orang Eropah dan cara mereka. Kita mesti
menjadi sekutu mereka dan rakan kongsi dalam ketamadunan, sama ada yang baik
 atau yang buruk, sama ada yang manis atau yang pahit, sama ada yang disukai atau
 yang dicaci.” Baginya menutup aurat perlu ditentang kerana ianya berbeza dengan
 Barat. Dr. ‘Imad ‘Abd Hamid An-Najar dalam Jaridah al-Akhbar pula menyatakan:
 “Adapun mengenai hijab dan percampuran antara wanita dan lelaki dalam 
kehidupan harian, ini adalah perkara yang boleh ditentukan oleh sesebuah
 masyarakat berdasarkan keadaannya. Bagi setiap masyarakat ada pakaian
 dan cara-cara yang memudahkan individunya. Apa yang disebut di dalam 
al-Qur’an mengenai hijab adalah khusus untuk isteri-isteri Rasulullah
 Sallallahu Alaihi Wasallam. Hukum-hakam ini bukanlah semestinya 
berkaitan dengan seluruh wanita.”

Demikianlah di antara sebahagian penentangan-penentangan terhadap hukum Allah
yang ditunjukkan oleh kumpulan atau individu yang sudah teracun oleh pemikiran kufur
 Barat. Di samping itu, masih terdapat ramai juga wanita Muslim yang masih tidak tahu,
 tidak faham atau salah faham dengan cara-cara menutup aurat secara syar’ie di dalam
 kehidupan mereka. Justeru, mereka terjatuh di dalam dosa dan keharaman. Justeru,
 hukum menutup aurat ke atas Muslimah ini mestilah diperhatikan betul-betul agar kita
 tidak terjerumus ke dalam kesesatan dan dosa.
..Daripada 'Amru bin al-'Ash r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda kepadanya yang bermaksud : " Tidakkah engkau ketahui bahawa Islam itu meruntuhkan apa yang ada sebelumnya, hijrah menghapuskan apa yang ada sebelumnya dan sesungguhnya haji itu menghapuskan apa yang ada sebelumnya?"( Riwayat Muslim)..Diriwayatkan daripada Kaab bin Iyadh r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap umat itu ada ujiannya dan ujian umatku adalah harta kekayaan. " (Hadis riwayat Imam Tirmizi)..

Dia's Memory

Cute Polka Dotted Magenta Bow Tie Ribbon